Aneb 5 kroků ke kvalitnímu fotoportrétu pro nezávislé profesionály, odborníky a živnostníky

Fotoportréty vznikají z mnoha různých důvodů. Můžete se nechat portrétovat pro uchování vzpomínek, můžete potřebovat podobenku do dokumentů anebo můžete potřebovat fotoportrét pro vlastní prezentaci a propagaci. Tento poslední případ se týká především nezávislých profesionálů, odborníků, řemeslníků a živnostníků, tedy všech, kteří nabízejí služby či výrobky pod svým jménem a sami jsou tváří svého podnikání. V článku se budu věnovat krokům a rozhodnutím, které musíte na cestě za dobrým portrétem udělat sami nebo spolu s fotografem.

Nestačí mi fotka z dovolené?

Když začnete své služby propagovat a prezentovat, zjistíte, že většinou potřebujete profilovou fotografii, protože v dnešní době se budete propagovat z převážné části v online světě – na webových stránkách, sociálních sítích, katalozích apod.. Tato profilová fotografie, tedy váš fotoportrét bude prvním kontaktem byť jednosměrným s vaším potenciálním klientem. A v případě, že nabízíte služby či poradenství a budete s klientem v častém kontaktu, je pravděpodobné, že dojem, jaký portrét udělá, bude prvním výběrovým kolem či sítem, kdy si klient bude vybírat, koho osloví.

Odpověď na otázku, zda použít výřez fotografie z loňské dovolené u moře nebo raději se obrátit na profesionálního fotografa, se odvíjí podle toho, jakou důležitost fotoportrétu budete přisuzovat a jak moc s ním ve vlastní propagaci chcete pracovat. Jako profesionální fotograf vám samozřejmě řeknu, že není nic důležitějšího než mít profesionální fotoportrét. Přinejmenším proto, že je lepší dělat věci jednou a pořádně, než víckrát a narychlo.

Vyříznutá fotografie z dovolené

Vyříznutá fotografie z dovolené z dob, kdy jsem se živil programováním webových aplikací. Fotografie má hezkou atmosféru, dokonce je i obličej pěkně nasvícený a rysy rozeznatelné (což často nebývá pravidlem), ale s nedá se s ní dále na webové prezentaci pracovat. Navíc může znamenat, že rád popijím kávu, místo abych se věnoval zákazníkům.

Fotoportrét Jan Tichý

Můj fotoportrét z fotoateliéru pro webové stránky. Jednoduchý styl je v souladu s koncepcí webu a důraz je položen na samotnou osobnost. Fotografie umožňuje, abych ji použil na webu i jako pozadí u popisu služeb.

Použití, cílová skupina a styl

Než se obrátíte s žádostí o portrétování na fotografa, je dobré si udělat předem předběžnou představu, nač fotoportrét budete chtít především využít a koho budete chtít oslovit. Spolu s fotografem se tyto představy zpřesní a určí se poté styl portrétu.

I když je možné udělat univerzální portrét, je lepší, když se upřednostní jedno konkrétní použití, od něhož se vše ostatní bude odvíjet. Má se jednat o portrét pro vaši internetovou prezentaci? Nebo potřebujete portrét pro nadcházející konferenci nebo pro použití na sociálních sítích? Samozřejmě je možné se s fotografem dohodnout, aby vytvořil portrétů více, každý pro odlišné použití.

Vy budete nejlépe znát svou cílovou skupinu. Pokud ne, pak by bylo dobré ji co nejlépe nadefinovat. Jinak bude vypadat portrét, pokud oslovujete hlavně firemní zákazníky, kdy chcete vypadat seriózně a budete pravděpodobně v obleku, a jinak, pokud se jedná o mladé maminky, které dají přednost přátelskosti a bezprostřednosti. I když ve všech případech půjde o navození prvotní důvěry, každá cílová skupina má jiný způsob dorozumívání a vyznává jiné hodnoty.

Styl fotografie již vzniká během diskuze s fotografem a zohledňuje jak použití a cílovou skupinu tak i vaši osobnost, protože vaše osobnost je to nejdůležitější, co se budete snažit fotoportrétem sdělit. Obecně platí, že styl fotoportrétu by měl být v souladu s vaším celkovým vizuálním stylem nebo některými jeho částmi jako je barevnost loga či propagačními materiály. Například, pokud se jedná o portrét na webové stránky, je vhodné, když jsou již připraveny nebo existuje alespoň grafický návrh, kterému se dá styl podřídit – ve svícení, oblečení, atmosféře, volbě pozadí.

Fotoportrét projektový manažer Petr Filip

Petr Filip je IT projektový manažer pracující především pro velké klienty z oblasti bankovnictví a financí. Fotografie je univerzální portrétem, ale primárně byla určena pro profil na portále Na volné noze

Fotoportrét pro web Ajazyky.cz

Aleksandra Stojanovik je lektorkou pro firemní výuku angličtiny. Fotografie byla určena pro úvodní stránku webu www.ajazyky.cz. Styl je v souladu ostatními grafickými prvky.

Ateliér nebo přirozené prostředí

Mnoho lidí si řekne, že když už se nechají fotit u profesionálního fotografa, tak samozřejmě ve fotografickém ateliéru. Doma či na pracovišti se přece můžu vyfotit sám.  Není tomu tak. Profesionální fotograf bude umět z přirozeného prostředí vytěžit mnohem více nejen díky technice a zkušeností, ale i díky tvůrčímu, fotografickému vidění.  Rozhodnout se, zda jít do ateliéru nebo fotit jinde spočívá v tom, co chcete fotoportrétem říct. Pokud se jedná jen o představení vaší osobnosti a jste konzultanty či poradci, bude vhodnější ateliér, který nabízí klid, lepší technické zázemí a soustředění se na vaši osobnost. Naproti tomu, pokud jste například řemeslníky, něco tvoříte nebo jste lékařem, může být mnohem vhodnější a pro potenciální klienty mnohem zajímavější portrét z vašeho pracoviště, dílny, ateliéru či ordinace. Případně je dobré mít portréty jak z fotoateliéru, tak z přirozeného prostředí.

Keramička a designérka Tereza Tsukahara-Symon

Tereza Tsukahara-Symon je designérkou a keramičkou. Portrét z jejího ateliéru s několika keramickými nádobami dává do vztahu její profesi a její portrét.

Průvodkyně po Praze Katarina Maruškinová

Katarina Maruškinová je průvodkyně po Praze. Pro web potřebovala sérii portrétně-reklamních fotografií, které budou na bílém pozadí webových stránek. Ateliér s bílým pozadím byl logickou volbou.

Oblečení

Co si vzít na sebe? Pokud byly zodpovězeny otázky po určení, cílové skupině a stylu, pak rozhodnout se, co si na focení obléct, by mělo být jednodušší. Oblékněte se tak, jako byste šli na jednání se svým klientem. Pokud býváte oblečeni formálně, oblečte se tak i na focení. Barevnost oblečení by měla být v souladu s kontextem, jak bude fotografie použita. Na webové stránky s převládající červenou se bude hodit červené oblečení či naopak teplotně kontrastní modrá. U žen je dobré použít i různé doplňky jako šály, šátky, náhrdelníky, brože. Každopádně je dobré si na focení přinést více kusů oblečení, obvykle barevné i v neutrálních odstínech: bílé, šedé, černé či hnědé. Při volbě oblečení se poraďte s fotografem nebo grafikem, který vytváří vaše propagační materiály.

Vizážistka

Ačkoliv vizážistka je dalším nezanedbatelným nákladem (kvalitní fotografické líčení lze pořídit kolem 1000 Kč), napomůže hlavně v případě žen profesionálnějšímu vzhledu portrétu. I v případě mužů může napomoct, minimálně napudrováním, které zamezí nevhodným odleskům na obličeji. Je vhodné podotknout, že fotografické líčení má určitá specifika, na pohled vypadá výrazněji než běžné líčení, ale na fotografii již působí přirozeně. Pokud tedy nemáte s fotolíčením vlastní zkušenosti, je dobré se spolehnout na profesionální vizážistky. V případě, že se nelíčíte, pak vězte, že krásné fotografie můžou vzniknout i bez líčení.

Těchto několik kroků platí pro tvorbu portrétů obecně. Soustředil jsem se ale především na kontext související s propagací a prezentací, se kterým se musí vypořádat nezávislí profesionálové, řemeslníci, poradci, konzultanti, tvůrčí profese, zkrátka všichni ti, co jsou tváří svého vlastního podnikání. Mnohým z témat, které jsem zde zmínil, se budu v budoucnu věnovat hlouběji.

PS: Na úvodní fotografii je majitel provaznictví v Uherském Hradišti. Pravděpodobně už mu příliš nesejde na tom, zda něco prodá, ale jeho úsměv a bodrost určitě přitáhne spoustu zájemců.