Mnoho společností podceňuje potřebnost kvalitních firemních portrétů. Tomuto tématu se obšírně věnovalo letní vydání časopisu Marketing&Media, které vyšlo 24. července 2017. Autor článku a šéfredaktor časopisu Filip Rožánek oslovil čtveřici portrétních fotografů a z jejich odpovědí a názorů vytvořil mozaiku, která snad napomůže přesvědčit marketingová oddělení firem o tom, že profesionální portrét je pro prezentaci společnosti důležitý.

Pokud by vás téma zajímalo, na Alze můžete zakoupit elektronické vydání. Níže si můžete alespoň přečíst mé odpovědi.

I velké firmy se často snaží ušetřit na fotkách managementu a pořizují je vlastními silami. Jaký argument by je měl přesvědčit, že to není dobrá cesta?
I firemní portréty patří do celkové komunikace společnosti a podílí se na dojmu, který si o firmě na základě jejího marketingu tvoříme. Pokud budou portréty profesionální a na úrovni, budou společnost tak vnímat i potenciální klienti. A naopak.

Jaké vídáte největší přešlapy u firemních portrétů?
Nejčastějším problémem je použití průkazových portrétů a výřezů z dovolenkových momentek. Druhým velkým nešvarem bývá, že je každý portrét člena managementu v jiném stylu, byť samotný portrét může být reprezentativní. U firemních portrétů vnímám jako důležitou jednotu napříč portréty, která by navíc měla být v souladu s vizuálním stylem společnosti.

Drží se podle vaší zkušenosti firmy osvědčené klasiky, kterou vidí i u ostatních, nebo stoupá poptávka po originálnějším pojetí?
Vždy usiluji o to, aby portréty odpovídaly způsobu, jakým se firma prezentuje. Pokud je marketingová komunikace nastavena konzervativně, pak i portréty by měly být pojaty tradičním způsobem. Což ale stále poskytuje široké možnosti ve volbě barevnosti, světla, pozadí a pózy tak, aby přes tradiční pojetí působily portréty originálně. U menších a mladých společností, působících často v kreativních oblastech a internetovém průmyslu je ale výrazná originálnost a neformálnost na místě a častá.

Napadá vás česká firma, jejíž fotoprezentace vystupuje z řady (pozitivně i negativně)?
Domnívám se, že během posledních let se situace zlepšila. V roce 2013 jsem procházel firemní portréty na webech největších českých společností a byly velmi špatné. Po pár letech již většina z nich má kvalitní portréty, případně portréty úplně odstranila. Lepší žádné portréty než špatné.

Jak se mění firemní portréty pod vlivem digitálních médií?
Výrazně. Díky nástupu webů a profesních sociálních sítí nabyl business či firemní portrét na důležitosti a narostla poptávka. Vše je díky digitálním médiím více bezprostřední, osobnější a zároveň uchopitelnější, pokud si za firmou klienti mohou představit konkrétní tvář. Dnes i zmzlinář nebo stolař mají pořádné fotky. Tak dlouho neváhejte!